söndag 16 december 2012

När ingen ser på.

Skålen som ses på bilden är mycket betydelsefull för mig då det är ett kärt minne av mina morföräldrar, denna godisskål stod alltid uppe på ett skåp i deras finrum och då jag som barn kom på besök var den alltid fylld med godsaker, oftast bridgeblandning. Det var precis att jag nådde upp med min hand, kunde öppna locket och försiktigt sticka ner den i skålen och fiska upp en godisbit. Jag fick gå på känslan för jag nådde inte upp att titta ner i skålen men lärde mig fort att känna igen de olika favoritbitarna med fingertoppskänsla. Då och då, när ingen såg på tassade jag in dit och tog en liten godbit. Men jag kan inte tänka mig annat än att mina snälla morföräldrar hade köpt godiset med oss barnbarn i åtanke och det var säkert helt ok att smaka ur skålen. Men det var ju så mycket roligare och spännande som liten då man trodde att man gjorde något som var lite förbjudet. Nu står skålen hemma hos mig på ett skåp och jag har en känsla av att den kanske inte alltid kommer att vara välfylld men vid speciella tillfällen som nu i juletid kommer den att fyllas med godsaker, bridgeblandning finns fortfarande att köpa i affären men jag hade önskat att jag också hade haft morfars recept på hans goda julgodis som han brukade göra varje jul i min ägo.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar